Z punktu widzenia Klienta, każdy copywriter powinien być profesjonalny. Skoro twierdzi, że jest copywriterem, to znaczy, że zna się na swojej robocie, czyż nie? A jak jest naprawdę?

Profesjonalny copywriting za wagę złota

Ostatnie lata to istny boom dla content marketingu. Zasadniczo większość działań promocyjnych przeniosła się do Internetu, a dodatkową rewolucję zafundowało nam Google. To zmiany algorytmów i prace nad tym, by wyszukiwarki odnajdowały wartościowe treści, zamiast chmur tagów, sprawiły, że teraz copywriterzy mają ręce pełne roboty.

Swoją zawodową (i akademicką) przygodę z marketingiem zaczynałam — o zgrozo — prawie 20 lat temu. Social media w Polsce dopiero raczkowały, a pozycjonowanie stron polegało na tym, aby upchnąć na www jak najwięcej słów kluczowych. Robiło się to albo w bocznym menu, jako chmurka tagów, albo na dole drobnym maczkiem, albo wręcz czcionka miała ten sam kolor, co tło. I to wystarczyło. Z czasem algorytmy się zmieniały i plotka głosiła, że Google chce, aby wyszukiwarka pozycjonowała strony z wartościowymi tekstami, a nie z papką fraz kluczowych. I stało się.

Pamiętam jak dawno, dawno temu mój szef podążał za tymi plotkami i kazał mi pisać opisy w kółko o tym samym, ale innymi słowami, a także dbał o to, by zmieniać treści zaciągane przez systemy afiliacyjne na stronie. On już wtedy rozumiał, że inaczej nie wypozycjonuje stron, bo teksty muszą być unikalne. I miał rację!

Dlaczego profesjonalny copywriting jest taki ważny?

Niektórzy przedsiębiorcy dopiero odkrywają, a inni — jak mój wspomniany dawny szef — wiedzą od lat o tym, że ich strony potrzebują unikalnych i wartościowych treści, pisanych nie tylko dla robotów, ale przede wszystkim dla użytkowników sieci. I tu dochodzimy do sedna. Bez profesjonalizmu, nie będzie dobrych tekstów. Nie wystarczy jakoś pisać, parafrazować niesprawdzone głupoty z Internetu, albo działać z pomocą narzędzi, które same tworzą teksty.

Wśród copywriterów znajdziemy prawdziwych mistrzów słowa, błyskotliwych kreatorów, solidnych researcherów i dobrych pisarzy, ale… jak w każdej branży znajdą się też amatorzy, psujący rynek. Wystarczy wejść na pierwszą lepszą grupę o copywritingu na FB, aby poczytać quasi-błyskotliwe komentarze o tym, że pisać każdy może i żadna to wielka umiejętność. Wystarczy kopiuj/wklej + coś tam zmień i gotowe. Przecież artykuł na bloga klienta nie będzie ubiegał się o nagrodę Nike, co nie? Szkoda mi nawet to komentować…

Efekt jest taki, że Klienci myślą, że copywriterzy to ściemniacze. Z drugiej strony, niektórzy muszą także zrozumieć starą prawdę: „jaka płaca, taka praca”. Jeśli ktoś chce teksty za darmo (bo to przecież żadna filozofia coś napisać), to stać go tylko na kopika pokroju tych, o których wspomniałam wyżej. Takie błędne koło.

Jak rozpoznać profesjonalnego copywritera?

Profesjonalnego copywritera rozpoznasz po efektach pracy. Teoretycznie, dopóki nie zamówisz tekstu i go nie przeczytasz — nie sprawdzisz umiejętności pisarskich zleceniobiorcy. Możesz jednak kierować się kilkoma zasadami, które pomogą Ci dokonać dobrego wyboru:

  1. PORTFOLIO — poproś o przykładowe teksty, najlepiej z Twojej dziedziny. Zobaczysz jakiej jakości i stylu możesz się spodziewać. Moje portfolio sprawdzisz TUTAJ.
  2. KLIENCI — najczęściej już z portfolio możesz wywnioskować, z kim dotychczas współpracował dany copywriter. „Duzi” klienci uwiarygodniają (trudno sobie przecież wyobrazić, że podejmują i kontynuują współpracę z niesolidnymi graczami). Jeśli w portfolio brak takiej informacji, możesz o to dopytać, pamiętając, że niektóre umowy o współpracy obligują pisarza do dyskrecji i nie może się nimi chwalić. Bierz na to poprawkę.
  3. OPINIE KLIENTÓW — teoretycznie powinny powiedzieć Ci wszystko, ale w dzisiejszych czasach trzeba pamiętać, że nieuczciwi przedsiębiorcy (nie tylko copywriterzy, bo dotyczy to niemal każdej branży), sztucznie podbijają opinie o swojej firmie (działalności). Z drugiej strony, nieuczciwa konkurencja może dbać o pojawianie się złych opinii i tak krąg się zamyka. Krótko mówiąc — nie traktuj opinii w Internecie jak wyroczni. Ja mam tylko kilka i możesz je przeczytać tutaj:
  4. TEKST PRÓBNY — jeśli nadal masz wątpliwości i zamów tekst próbny, który pozwoli Ci ocenić czy copywriter spełni Twoje oczekiwania. Pamiętaj, że tekst próbny jest normalnie płatny (bezpłatne próbki tekstów znajdują się w portfolio) i możesz go później wykorzystać do swoich potrzeb.

Potrzebujesz profesjonalnego copywritera?

Jeśli potrzebujesz wartościowych treści i wsparcia profesjonalnego copywritera — służę pomocą. Od lat zajmuję się pisaniem tekstów na zamówienie. Największą przyjemność sprawiają mi artykuły na bloga firmowego oraz teksty specjalistyczne (opracowania edukacyjne, artykuły merytoryczne).

Więcej mnie i moim doświadczeniu przeczytasz TUTAJ.

Szacunkowy cennik znajdziesz TUTAJ.

Napisz do mnie swoje zapytanie, korzystając formularza.