Coraz więcej osób próbuje swoich sił, wcielając się w rolę copywritera. Co właściwie należy do jego obowiązków i jakie kompetencje powinien mieć copywriter? Jedno jest pewne: lekkie pióro nie wystarczy.

Copywriter, kopirajter, copiwriter czy copywrighter?

Nazwa zawodu dla kreatywnego pisarza zapożyczona jest z języka angielskiego i brzmi „copywriter”. Spolszczony „kopirajter”  nie znalazł się jeszcze w słowniku języka polskiego, ale niewykluczone, że z czasem znajdzie tam swoje miejsce. Obecnie, „copywriter” na tyle dobrze się zadomowił, że funkcjonuje, jako nazwa zawodu zarówno w rodzaju męskim, jak również w żeńskim, jako „copywriterka”.

Trzecia i czwarta forma, którą niekiedy można spotkać w Internecie to „copiwriter” lub „copywrighter” i z całą pewnością są to formy niepoprawne, posiadające w sobie tzw. literówkę.

Copywriter czy content writer?

Właśnie! Copywriter w zasadzie powinien być zarezerwowany dla pisarzy kreatywnych, autorów sloganów i haseł reklamowych oraz pomysłodawców nazw form i marek produktów. To zresztą kluczowy zakres zadań copywritera, który w ostatnich latach został samoistnie rozszerzony na tyle, że dziś przeciętny człowiek rozumie zawód copywritera, jako tego, kto pisze teksty. Wszystkie. W tym znaczeniu copywriter funkcjonuje nie do końca poprawnie, ale sądzę, że traktować to należy, jako pewne uproszczenie.

Jeśli odejść od obiegowego rozumienia definicji copywritera, należy wskazać kilka zawodów, dotyczących nadal rzemieślników słowa. Skoro copywriter jest specem od sloganów, to wartościowymi treściami i budowaniem contentu na strony internetowe zajmować się będzie właśnie content writer.

Co z SEO copywriterem?

To nie koniec podziałów. Oprócz copywritera i content writera dobrze wiedzieć, czym zajmuje się SEO copywriter. To osoba, która tworzy teksty na strony internetowe, wspomagające pozycjonowanie www. W mojej opinii każdy szeroko rozumiany copywriter i content writer powinien móc się nazwać jednocześnie SEO copywriterem. Aby tworzyć wartościowe treści, niezbędna jest bowiem przynajmniej podstawowa wiedza także z zakresu SEO.

Kompetencje profesjonalnego copywritera

Na potrzeby podsumowania powrócę do obiegowego rozumienia zakresu obowiązków osoby wykonującej zawód copywritera. Tym samym copywriter powinien łączyć umiejętności niezbędne w pracy copywritera, content writera i SEO copywritera. Reasumując profesjonalny copywriter:

  • biegle włada językiem polskim, dba o poprawność pisanych tekstów;
  • posiada naturalną lekkość pisania i odnajduje się w redagowaniu tekstów różnego typu;
  • posiada przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu marketingu — szczególnie content marketingu;
  • zna co najmniej podstawy zasad SEO;
  • potrafi zrobić profesjonalny research nie tylko na podstawie Internetu, ale także innych źródeł, jeśli tego wymaga zlecenie;
  • wie, że liczy się jakość, a nie ilość.

Pisanie tekstów na zlecenie

Copywriter zajmuje się zatem pisaniem tekstów na zlecenie. Więcej o rodzajach tekstów przeczytasz TUTAJ. Jeśli potrzebujesz dobrych tekstów od doświadczonej copywriterki — wyślij mi zapytanie.