Copywriting i pisanie tekstów

Na czym polega copywriting? Najprościej rzecz ujmując — copywriting polega na pisaniu tekstów różnego typu. Początkowo copywriter nie pisał o wszystkim, a skupiał się na sloganach reklamowych, hasłach promocyjnych, lotnych nazwach firm i nazwach produktów. Copywriter był pisarzem kreatywnym, którego pióro miało być nie tyle lekkie, a zaskakujące i zapadające w pamięć. Dziś zakres jego pracy jest znacznie szerszy, choć ostatnio praca copywriterów ulega koniecznym podziałom. Najczęściej jednak statystyczny klient będzie rozumiał zawód copywritera, jako tego, który pisze to, co mu się zleci. I tyle.

Czym zajmuje się copywriter?

Ogólnie rzecz ujmując, wśród zadań copywritera znajduje się m.in.:

Pisanie tekstów na zlecenie

Mowa tu o pisaniu tekstów zgodnie ze wskazówkami klienta. Najczęściej będzie to współpraca zdalna (pisanie artykułów online). Profesjonalny copywriter posiada doświadczenie i umiejętności, które pozwalają mu na pisanie tekstów o zróżnicowanej tematyce. Jest to możliwe, dzięki rzetelnemu research`owi — nie tylko w Internecie. Przygotowanie do pisania artykułu wysokiej jakości wymaga często wizyt w bibliotece czy księgarni i wielogodzinnego ślęczenia nad książkami. Z tego względu nie oczekuj od profesjonalisty merytorycznych tekstów na wczoraj i ze zniżką, ponieważ jest to niemożliwe. Dlaczego? Żeby upiec dobry chleb na zakwasie (droższy zresztą od tego na drożdżach i polepszaczach), także musisz czekać i zapłacić więcej. Zgadza się?

Z drugiej strony profesjonalny copywriter nie przyjmie zlecenia, jeśli wie, że jego wiedza w danym obszarze jest niewystarczająca. Mowa tu przede wszystkim o tematach, wymagających wiedzy specjalistycznej, gdzie drobna pomyłka może oznaczać prawdziwą katastrofę (np. teksty medyczne czy związane z farmaceutykami). O tym, w jakich dziedzinach copywriter ma doświadczenie, dowiesz się m.in. z portfolio tekstów.

Pisanie tekstów reklamowych

Kluczowe zadanie copywritera to właśnie pisanie tekstów reklamowych: haseł reklamowych, sloganów, także nazw firm i produktów. To klasyczna funkcja copywritera kreatywnego i umiejętność, którą z całą pewnością nie każdy copywriter posiada.

Pisanie tekstów sprzedażowych

Wiesz, że słowa mają wielką moc? Dobrze napisany tekst sprzedażowy naprawdę potrafi skłonić do zakupu. W Internecie najlepszym przykładem tekstów sprzedażowychmailingi i opisy na landing page. Poza siecią teksty sprzedażowe przydadzą się do ulotek i folderów reklamowych.

Pisanie tekstów na stronę internetową

Pomyśl: potrzebujesz mechanika, stolarza, lekarza, księgarnię czy cokolwiek innego. Gdzie tego szukasz? Włączasz wyszukiwarkę (najczęściej będą to Google). To właśnie miejsce, które częstokroć decyduje o tym, czy ktoś pozyskuje nowych klientów. Właśnie dlatego dobre teksty i wartościowe treści na stronie www firmy są tak istotne. To dzięki nim Twoja strona da się znaleźć lub… nie. Pisanie tekstów na strony internetowe to zatem opisy produktów i usług, informacje o firmie, ale także coraz częściej — blogi firmowe. Wszystkie wymienione teksty, powinny być pisane zgodnie z zasadami SEO, aby mogły działać i pozyskiwać nowych klientów.

Pisanie artykułów na bloga

W tym przypadku przede wszystkim mowa o pisaniu artykułów na blogi firmowe, które od dawna zyskują popularność i — co bardzo ważne — pomagają przedsiębiorcom w budowaniu wizerunku eksperta i pozyskiwaniu nowych klientów. To także obszar, w którym pole do popisu ma content writer – ekspert od wartościowych treści (totalnego przeciwieństwa internetowej paplaniny o niczym). Dlaczego content is king przeczytasz na moim marketingowym blogu (tutaj).

Pisanie artykułów

Blogi to nie wszystko. Umiejętności profesjonalnego copywritera będą pomocne także przy tworzeniu artykułów i informacji prasowych oraz artykułów sponsorowanych. To także pisanie artykułów dla portali.

Pisanie tekstów pod SEO

W zasadzie zdecydowana większość tekstów do Internetu powinna być pisana zgodnie z zasadami SEO. Wówczas artykuły i opisy naszpikowane są słowami kluczowymi. Niby nic trudnego? Problem w tym, że w Internecie znajdziesz masę stron pisanych chyba wyłącznie dla robotów Google. Frazy wprawdzie są, ale całość bywa na tyle niepoprawna stylistycznie i językowo, że zwyczajnie nie da się tego czytać. Teksty SEO muszą zatem odpowiadać wymogom postawionym przez pozycjonera, ale przede wszystkim muszą być pisane dla ludzi. O tym i na temat content marketingu przeczytasz w moim artykule na blogu (tutaj).

Pisanie i redagowanie tekstów

Piszesz swoje teksty, ale czujesz, że coś w nich nie gra? A może Twoje opisy na stronie www wymagają optymalizacji pod kątem SEO? Profesjonalny copywriter pisze nie zawsze od podstaw. Niejednokrotnie zdarza się, że klient potrzebuje korekty swojego artykułu lub przeredagowania go, zgodnie z wytycznymi. Właśnie wówczas przydaje się usługa redakcji tekstów i korekty.

Pisanie postów do social mediów

Część przedsiębiorców samodzielnie prowadzi swoje profile w mediach społecznościowych i taka opcja jest najlepsza dla odbiorców, ponieważ szybko otrzymują informacje o życiu firmy i to z pierwszej ręki. Jeśli jednak nie masz na to czasu, albo zwyczajnie „nie ogarniasz” takich social mediów jak Facebook czy Instagram, wówczas z pomocą przychodzi profesjonalny copywriter. Jego kolejnym zadaniem jest zatem tworzenie treści postów. Ważne, aby nie tylko świetnie pisał, ale także rozumiał potrzeby odbiorców, do których kieruje przekaz, jak również potrzeby swojego klienta. Obsługa profili firmowych w social mediach wiąże się także często z koniecznością tworzenia kompleksowych postów, czyli tekstu i grafiki lub zdjęcia.

Pisanie precli

Precle to potocznie mówiąc kupione wpisy na forach, zamówione opinie o produktach i usługach oraz temu podobny marketingowy szajs, którym szczęśliwie nigdy się nie zajmowałam i nie zamierzam zajmować. O „copikach” wspominałam na innym moim blogu (tutaj). Mimo wszystko, pisząc o zadaniach, jakie stawiane są przed copywriterami, trzeba wspomnieć także o tego typu działaniach, które niestety najczęściej nie tylko pozostawiają sporo uwag odnośnie jakości pisanych treści, ale — co gorsze — także w kwestii uczciwości publikowania de facto nieprawdziwych wpisów.

Copywriter — ile za 1000 znaków?

Jeśli dotychczas nie zdarzyło Ci się współpracować z profesjonalnym copywriterem, tytuł niniejszego nagłówka może wydać się totalnie niezrozumiały. Jest pytanie, często stawiane przez klientów i oznacza cenę tekstu liczoną za 1000 znaków ze spacjami (zzs). Właśnie w ten sposób copywriterzy najczęściej wyceniają swoją pracę (niektórzy rozliczają się za 1800 zzs, czyli stronę znormalizowanego maszynopisu lub od liczby słów).

Składając zamówienie, określasz zatem, jakiej długości tekstu potrzebujesz i rozliczasz się od faktycznej ilości napisanych znaków. Jeśli nie wiesz, jak oszacować długość tekstu zapraszam do lektury jednego z moich artykułów na blogu (tutaj). Liczbę znaków danego artykułu możesz także sprawdzić, kopiując jego treść do Worda (lub innego edytora tekstu) w sekcji „Statystyka wyrazów”. Ten artykuł liczy 6326 zzs.

Zapraszam do kontaktu i współpracy!