Wszyscy wokół podnoszą ceny, a Twoi klienci oczekują rozliczenia na starych warunkach? Znam to. Rozumiem doskonale cięcia kosztów, które bywają konieczne dla utrzymania rentowności firmy. Czy jednak na wszystkim możesz oszczędzać? Dziś postaram się odpowiedzieć na pytanie, czy sprawdzisz się w zawodzie copywritera, albo czy warto ubrać w tę funkcję pierwszego lepszego pracownika w ramach godzin pracy.

Jak zostać copywriterem?

Zacznijmy od tego, że wbrew opinii niektórych pseudocopików, nie każdy może zostać copywriterem. Nie wystarczy umieć pisać teksty. Trzeba pisać dobre teksty na strony internetowe, wiedzieć czym różnią się teksty SEO i teksty reklamowe, a także wiedzieć, jak tworzyć opisy produktów i hasła reklamowe. Czy aby na pewno każdy może to robić? Czy rzeczywiście każdy może zostać dobrym copywriterem? A może profesjonalny copywriter ma nie tylko wiedzę, ale również talent? Jak inaczej nazwać tzw. lekkie pióro oraz swobodne i poprawne (!) posługiwanie się słowem? Copywriter tworzy treści, które użytkownicy Internetu chcą czytać, a algorytmy Google uznają je za wartościowe. Tym samym trudno wyobrazić sobie, że przypadkowy człowiek może ot tak zostać dobrym copywriterem i tworzyć dobre teksty.

Pisanie tekstów i copywriter SEO

Tworzenie tekstów opiera się zarówno na poprawności językowej, jak również merytorycznej. Wszelkie artykuły i opisy produktów muszą być napisane w taki sposób, by odbiorca czytał je z przyjemnością, czerpiąc z nich pożądane informacje. Dodatkowo profesjonalny copywriter musi mieć wiedzę z zakresu marketingu internetowego, musi doskonale wiedzieć, czym jest content marketing i rozumieć, jakie znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych mają teksty SEO. W tym momencie warto podkreślić, że teksty SEO muszą być napisane nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla człowieka. Artykuł musi być naszpikowany słowami kluczowymi, ale w taki sposób, aby ich użycie nie było dla czytelnika męczące, a wręcz powinno wydawać się naturalne. Szczerze mówiąc, nie jest to proste zadanie i SEO copywriter ma niekiedy nie lada wyzwanie, aby tak posklejać ze sobą słowa, by stały się frazą poprawną językowo (np. fraza „pracy copywriter freelancer”, która sama w sobie nie da się użyć w poprawnym językowo zdaniu i trzeba ją rozbić na dwa).

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywritera są mocno zróżnicowane z kilku powodów. Po pierwsze, wśród copywriterów znajdziesz początkujących adeptów, których stawki zazwyczaj nie są wygórowane. Po drugie, cena zależeć będzie od rodzaju i jakości tekstu (precle, którymi szczerze się brzydzę, kosztować będą grosze; nieskomplikowane opisy produktów także mogą być w miarę tanie, ale za teksty specjalistyczne i artykuły wysokiej jakości zazwyczaj będzie trzeba zapłacić dużo więcej). Po trzecie, mniej zarobi ktoś, kto tworzy teksty z doskoku, a więcej ten, który ma już stałych klientów i regularne zlecenia. Czy da się odpowiedzieć na pytanie, ile zarabia copywriter? Dochód najlepszego copywritera ma szansę wynieść kilkanaście i więcej tysięcy złotych, ale początkujący (i niepoczątkujący, którzy piszą za 5 zł za 1000 zzs, byle złapać zlecenie i odbębnić je na odwal się) zarobią w skali miesiąca grosze, które nie osiągną nawet pułapu najniższej krajowej. Innymi słowy, zarobki copywritera zależą od jego umiejętności, doświadczenia i rzetelności. Profesjonalny copywriter bez trudu znajduje polecenia od swoich klientach (nie myl ich z opiniami w Internecie — to inna bajka). Reasumując: wielu copywriterów zarabia w granicach 3678 zł netto (wg badania publikowanego na stronie wynagrodzenia.pl). Biorąc pod uwagę szalejącą inflację i niechęć klientów do podnoszenia cen, niniejsza średnia wygląda tak sobie.

Jakie zalety odnajdziesz w zawodzie copywritera?

Jeśli kochasz pisanie i masz tzw. lekkie pióro, lubisz pisać teksty (i umiesz tworzyć dobre teksty), a w pracy copywritera odnajdujesz swoją pasję i radość tworzenia, wówczas sam fakt, że możesz robić to, co uwielbiasz i na dodatek ci za to płacą, będzie sprawiać, że to wymarzona praca. Pisanie tekstów jest na dodatek zajęciem, które można wykonywać w dowolnym czasie i miejscu — o tym decyduje sam copywriter. Praca zdalna daje wspaniałe możliwości dysponowania wolnym czasem i pozwala łączyć pracę z nauką, rodziną i różnymi pasjami. Elastyczność godzin pracy jest w zawodzie copywritera wręcz genialna 🙂

Wady pracy copywritera

W zawodzie copywritera nie brakuje niestety wad. Przede wszystkim wielu copywriterów zajmuje się pisaniem tekstów, jako freelancer (tzw. wolny strzelec), co często oznacza nieregularność dochodów. Copywriterzy tworzą teksty na zlecenie i — o ile nie prowadzą własnej działalności — zazwyczaj rozliczają się umową o dzieło lub umową-zlecenie. Oznacza to ni mniej, ni więcej — całkowity brak składek zdrowotnych i emerytalnych, albo ich totalną nieregularność. Oczywiście nie wróży to dobrze na przyszłość i czas emerytury, której przeciętny autor tekstów zwyczajnie mieć nie będzie, o ile nie odłoży środków na własną rękę. Oferty pracy stałej na stanowisku copywriter, zdarzają się coraz częściej (zazwyczaj „na pokładzie” agencji reklamowej lub copywriterskiej), więc rynek w tym zakresie z roku na rok staje się lepszy dla osób pracujących w zawodzie copywritera.

Profesjonalny copywriter

Miano najlepszego copywritera to tytuł, na który pracuje się zazwyczaj latami. Profesjonalny copywriter musi dokładać wszelkich starań, aby pisać teksty na najwyższym poziomie językowym i merytorycznym. Dobry copywriter pisze teksty terminowo, polega na własnej wiedzy i solidnym researchu (nie tylko w Internecie, ale także w literaturze fachowej, jeśli dany temat tego wymaga). Profesjonalny copywriter z powodzeniem korzysta z narzędzi, które pomagają mu optymalizować teksty (szczególnie teksty SEO), ale jego treści tworzy ludzki rozum, a nie sztuczna inteligencji. Najlepsi copywriterzy tworzą teksty twórczo, a nie odtwórczo, parafrazując cudze artykuły.

Obecnie sporo osób zadaje sobie pytanie, czy w przypadku copywritera możliwe jest zastąpienie jego pracy narzędziami AI (sztuczna inteligencja, pisząca teksty). Czy robot może stworzyć dobre teksty? Moim zdaniem jest to nierealne bez strat na jakości. Może automat zdoła pisać marne precle i proste opisy produktów, ale nie stworzy prawdziwie wartościowego merytorycznie tekstu. Wątpię, czy potrafi stworzyć skuteczne teksty sprzedażowe, trafne wpisy na FB, IG i inne social media, nie sądzę, by teksty SEO w jego wydaniu mogły trafiać do ludzi — no bo jak? 😉

Copywriter musi tworzyć

Ten, kto chce zostać copywriterem, musi czuć pisanie. Do zadań copywritera należy także twórcze pisanie, szczególnie w przypadku pracy kreatywnych copywriterów. Jak bowiem wymyślać hasła reklamowe, które pozostaną w świadomości konsumentów? Jak tworzyć teksty sprzedażowe, które faktycznie skłonią klienta do zakupu? Odtwórczo nie da się tego zrobić. Oczywiście na forach pełno przemądrzałków, dumnych z opanowania sekwencji kopiuj-wklej-coś tam zmień, ale czy tak powinna wyglądać praca copywritera? Zdecydowanie nie!

W mojej pracy nie ma mowy o bylejakości. Jeśli się na czymś nie znam — nie biorę zlecenia. Jeśli jednak wiem, o czym piszę i mam pewność, że dam klientowi dobrą jakość — odpowiednio wyceniam swoją pracę. No bo wiecie: inaczej smakuje chleb z dyskontu, a inaczej chleb na naturalnym zakwasie z piekarni. Mają też zdecydowanie inną cenę. Ja wybieram ten, który pochłonę do ostatniej kromki, ponieważ utrzymuje swoją jakość nie tylko pierwszego dnia, ale nawet po kilku smakuje wyśmienicie. Podobnie jest copywriterem. Warto docenić pracę tych, którzy dają Ci jakość.

Czy warto ciąć koszty?

Znasz już odpowiedź na pytanie ze wstępu? Wiem, że czasem nie ma wyjścia i trzeba szukać oszczędności, ale tworzenie treści zlecaj mądrze. Czasem lepiej zamówić jeden dobry tekst zamiast całej paczki w tej samej cenie. Jeśli nie masz pewności, że Twoi pracownicy znają zasady SEO i wiedzą czym jest content marketing, to nie ubieraj ich na siłę w nowe zadania, bo i tak nie osiągniesz upragnionego celu. Oczywiście warto przetestować ich możliwości i zlecić napisanie krótkich tekstów. Może znajdziesz w swoim zespole diament, który zajmie się sprawnym wykonywaniem zadań copywritera w Twojej firmie, Jeśli jednak masz wątpliwości — zapraszam do współpracy 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.